WOERDEN – Nederlanders worden steeds ouder en blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen. Op het gebied van mondgezondheid zijn ouderen echter kwetsbaar: zowel de dagelijkse mondverzorging als de jaarlijkse controles bij de mondzorgprofessional schiet er met het ouder worden steeds vaker bij in. De publiekscampagne ‘De Mond Niet Vergeten’ vraagt daarom extra aandacht voor de mondgezondheid van ouderen.
De campagne gaat uit van stichting De Mond Niet Vergeten!, een initiatief van KNMT, NVM-mondhygiënisten en ONT. De belangrijkste doelgroep van de radiospotjes en online reclames, die inmiddels overal te horen en te zien zijn, bestaat uit mantelzorgers van ouderen. Zij worden door de campagne gestimuleerd het gesprek aan te gaan over mondhygiëne en -verzorging met de persoon voor wie zij zorgen. Vaak weten we immers wel naar welk tv-programma iemand dagelijks kijkt, maar niet of hij of zij nog dagelijks zijn of haar tanden poetst, zo is de insteek van de campagne.
Ook voor tandartsassistenten dient deze campagne als wake-upcall. Een op de drie 75- tot 80-jarigen gaat niet meer jaarlijks naar de mondzorgverlener en bij 80-plussers is dat zelfs 54 procent, blijkt uit onderzoek. Dat kan leiden tot ernstige mondproblemen met lichamelijk en sociaal grote gevolgen die met een simpele controle voorkomen hadden kunnen worden.
Als tandartsassistent speel je een belangrijke rol bij het op peil houden van de mondgezondheid van ouderen. De toolkit voor mondzorgverleners, die in het kader van de campagne is ontwikkeld, kan hierbij nuttig zijn. Ook de door KNMT ontwikkelde praktijkwijzer ‘Zorg aan kwetsbare ouderen in de mondzorgpraktijk’ (2021) is een nuttige gids. Voor ouderen zelf en hun mantelzorgers biedt de website www.demondnietvergeten.nl praktische informatie over hulp bij de mondverzorging en een test die voor of door de oudere ingevuld kan worden, beide op een laagdrempelige manier.
(bron: Stichting De Mond Niet Vergeten, KNMT)